Megtartották a Franchise Szövetség évértékelőjét

Máté Ferenc, a Duna House vezérigazgató-helyettese értékelte elsőként a 2020. esztendőt:

„A Duna House-nál 7-10 éves ciklusokban gondolkodunk az ingatlan szektor tekintetében. Főszabály szerint 4 szakasza van egy ilyen folyamatnak: az első a booming, amit az elmúlt 4-5 évben is tapasztalhattunk, majd az érett időszak, a slow down következik, ekkor lelassulnak a folyamatok. A harmadik periódusban jelentkezik a visszaesés, mely egy gazdasági válságban még erőteljesebben fejti ki hatását. Az utolsó szakaszt, a visszatérést vagy recovery-t pedig a válság legmélyebb pontjától számoljuk.

Ám a mai magyarországi helyzet elég kaotikus képet mutat, hiszen míg a vidéki nagyvárosokban tovább növekednek az árak, addig például Budapesten a belvárosban már csökkenő tendencia figyelhető meg. Egy olyan időszakban vagyunk most, ahol csak részpiaconként lehetne bejelölni, hogy éppen hol tartunk. Összeségében azt látjuk, hogy a magyar ingatlanpiac kettészakadt, külön kell értelmezni a fővárost, illetve a vidéket.

Ettől függetlenül hosszú, illetve középtávon nem kell ingatlan piaci válságról beszélnünk, mert a gazdasági alapok erősek és jók. Kérdés, hogy az egészségügyi válság meddig húzódik el, de az biztos, hogy jövő év végére sokkal jobb helyzetben leszünk, mint most.

Tavasszal is azt láthattuk, hogy míg a lezárás alatt megfeleződött a tranzakció szám, májusban már a V alakú visszapattantást tapasztaltuk. Sőt júniusra több tranzakció volt a piacon, mint egy évvel korábban. Szerencsére gyorsan magához tért a piac.

Franchise szempontjából elégedett vagyok az elmúlt évvel, 16 új szerződést írtunk alá, melynek nagyrészét már meg is nyitottuk. Azt látjuk, hogy az a biztonság, amit egy franchise rendszernek a know-how-ja, illetve egy kipróbált üzleti modell adni tud egy bizonytalan környezetben most abszolút felértékelődött. Minden válságnak megvannak a vesztesei, melyek jelen esetben a független vállalkozások, akik sokkal nehezebben élnek túl egy krízist, mint a franchise rendszerek.”

Másodikként Lavotha Ildikó, a a High-Care magyarországi mester franchise partnere osztotta meg tapasztalatait a 2020-as évről:

„A szolgáltatási szektort nagyon erősen érintette a válság, nálunk a High Care-nél majdnem egy teljes negyedévet zárva voltunk. Annak ellenére, hogy ez egy közel 30 százalékos forgalomcsökkenést eredményezett, tovább tudtunk terjeszkedni és idén 2 új franchise egységet nyitottunk. Ez is nagyon jól mutatja, hogy a válság ellenére a franchise iránti bizalom megmaradt és továbbra is erős.

Ebben az évben azok a vállalkozók, akik nem tartoztak sehova megtapasztalhatták, hogy ennek milyen fontos szerepe van. Ha van mögöttük egy csapat, egy család, ami igyekszik támogatni, az hatalmas segítség lehet. Sőt a tendenciák arra mutatnak, hogy a kozmetika az a szektor, ahol a jövőben a márkák felé való elköteleződés még tovább fog erősödni. Egyfelől azért, mert a vállalkozók is látják, hogy együtt még erősebbek. Másfelől pedig a vásárlók bizalma is nagyobb az ismert brandek felé.

Ami a jövőt illeti, szerintem egy nehéz első negyedévünk lesz. Áprilistól javulást várunk, ahogy pedig elkezdődnek az oltások és a cégek is visszatérnek a home office helyett a normális kerékvágásba, a mi forgalmunk is növekedni kezd. A gazdasági helyzet alakulása természetesen erősen fogja befolyásolni azt, hogy a lakosság milyen szolgáltatásokat engedhet meg magának.

Egy mérsékelten nehéz 2021-et várok, viszont egy nagyon jó, erős 2022-re tervezünk.”

A Matrackuckó tulajdonosa, Hahn Gábor folytatta az évértékelőt:

„A válság minket is erősen érintett, hiszen egy olyan terméket értékesítünk, amelyet ki kell próbálni, így az egységek bezárása miatt a forgalom is jelentősen visszaesett. Ám ősszel utólértük magunkat és a tavalyi összebevételt hozta a hálózat.

Az egyik legnehezebb feladatunk az volt, hogy biztonságossá tegyük az üzleteinket, így a vásárlók ne féljenek eljönni és kipróbálni a termékeinket.

Most úgy számolunk, hogy márciustól kezdve vissza tud térni minden a rendes kerékvágásba.”

Kiss László a DIEGO franchise igazgatója a következő pontokat emelte ki az elmúlt időszakkal kapcsolatban:

„Minket két dolog érintett ebben az évben erősen a járvány mellett. Az egyik a lakásfelújításokat ösztönző állami támogatás, mely a DIEGO termékköreink jelentős részére kiterjed, tehát 2 éven keresztül, aki ilyen termékeket felhasznál az akár 50%-os visszatérítést is kaphat. A másik ilyen tényező az új építésű házakat érintő 5%-os Áfa, amely szintén pozitív irányra tol el minket.

Ami az évet illeti, habár túl tudtunk lépni a tavalyi éven, nem lehetünk teljesen elégedettek. Szlovákiában be kellett minden boltunkat zárni az új szabályozásokat miatt. Romániában sem látjuk még tisztán, hogy meddig lehetünk nyitva.

Franchise szempontjából egyértelműen sikeres évet tudhatunk magunk mögött, hiszen 9 új üzletet nyitottunk, illetve 6 szerződést írtunk alá a jövő évre.”

A Magyar Franchise Szövetség elnöke, a Fornetti volt vezérigazgatója folytatta a tapasztalatok megosztását:

„A Fornettit is hasonlóan, más impulzív termékkörökkel foglalkozó cégekhez, elég erősen érintett mind az első, mind pedig a második hullám. Az iskolák bezárása, illetve a home office elterjedése is jelentős forgalom visszaesést okozott. Ám más területeken előre lépett a cég, hiszen például az élelmiszerüzletekben értékesített termékek száma növekedni tudott.

A következő időszakban az innovációknak köszönhetően új termékek kerülnek forgalomba, amelyektől várható egy visszapattanás, egy jelentős növekedés. A folyamatos megújulás keretében az egységek megjelenése is megváltozik, mely forgalomfenntartást tud produkálni, még ilyen helyzetben is.”

Az évértékelőt Megyeri Gábor, a Bubbles alapítója zárta, aki a következő gondolatokat emelte ki a 2020-as évvel kapcsolatban:

„A kijárási korlátozás miatt tavasszal a forgalmunk jelentősen visszaesett, ám a nyárra ez nagyjából visszarendeződött. Érdekes volt az látni, hogy elég stabil vásárlói közönségünk van, akik a járvány helyzet ellenére is igénybe vették a szolgáltatásainkat. A legnagyobb csökkenést egyértelműen a belvárosi egységeinkbe éreztük, amelyek a turistákra, illetve az Airbnb-s vállalkozókra építettek.

A második hullámban az esti kijárási korlátozás a legnagyobb érvágás számunkra, hiszen pont ebben az időszakban használják a legtöbb a mosói szolgáltatásainkat.

A franchise iránti érdeklődés is tovább erősödött, így számos új üzletet tudtunk nyitni.”

 

"