Így működik a sikeres franchise

Így működik a sikeres franchise

Így működik a sikeres franchise

 

Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről dr. Mandel Katalin, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt március 26-án a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

A franchise jelentette kipróbált know-how és szervezeti felépítés, a közös marketing számos kezdeti buktatón átsegítheti az újdonsült vállalkozót, javítja egy induló cég túlélési esélyét, ráadásul a bevezetett márka dinamikusabb növekedést ígér, és a kríziseknek való kisebb kitettséggel kecsegtet.

De hogy épül fel egy franchise?

Egy franchise hálózat építésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy megfelelő cégnevet és azt levédetni. Ha külföldre is mennénk, akkor ne feledkezzünk el az uniós védettségről sem!

Fontos hangsúlyozni, hogy a franchise szerződés két egyenlő fél közötti szerződéses alapon működik, az első nagy lépéseket azonban a későbbi franchise átadónak magának kell megtennie, mégpedig szépen, fokozatosan. Nem érdemes elsietni semmit.

Pontosan kidolgozott és kipróbált üzletre van szükség, egy ötletet ugyanis nem lehet franchise-olni. Az átvevők nem arra vannak, hogy teszteljék a mi ötletünket. Létre kell hozni egy, de lehetőleg több más-más környezetben működő mintaüzletet. Meg kell győződni róla, hogy az ötlet a gyakorlatban is megállja a helyét, és mindegyik mintaegység hosszútávon is jövedelmezően működtethető.

A mintaüzletek tapasztalatai alapján lehet elkezdeni a franchise kézikönyvek összeállítását. A franchise dokumentáció írása során figyelembe kell venni, hogy a koncepció részleteiben is másolható legyen. Olyan módon kell részletesen összefoglalni az ismereteket, hogy az külső vállalkozó számára átadható legyen. Nagyon fontos az írásbeliség, vagyis nem elég egy – vagy sok – beszélgetésben átadni a tudást, mindennek egzakt módon, és később számon kérhetően és ellenőrizhetően rögzíteni kell.

A kézikönyv pontos és átgondolt kidolgozása azért is nagyon fontos, mert ez alapján jön létre a franchise szerződés. Ha ezután elkezdenek csatlakozni az átvevők, akkor elindítja a franchise gazda a kettős marketinget – átvevőket és vevőket keres egyszerre.

A következő lépés a hálózat kiépítése és működtetése, aminek fontos eleme a képzés és a folyamatos tanácsadás is. Az átvevők azért csatlakoznak, mert igénylik ezt a biztos hátteret, a tanácsokat, az innovációs támogatást. Nem szabad elhanyagolni ezt a feladatot, hisz fontos eleme a franchise rendszerek működésének, hogy senki nincs magára hagyva.
A siker elemei a gyakorlat alapján
A sikeres hálózat ismérve, hogy sikeres vállalkozók lépnek be átvevőként – hangsúlyozza Mandel Katalin. A legjobb mintaüzletek sem működnek, ha utána csak anyagi szempontok alapján szűrik a későbbi csatlakozókat. Nem csak ez számít, hanem a személyiség, a szakmai képzettség is.
A sikerhez elengedhetetlen, hogy az átvevő partnerek is innovatívak és elkötelezettek legyenek, lássák például a fontosságát annak, hogy maguk is részt vegyenek a marketing tevékenységben. Az egyes üzletek népszerűsítése elengedhetetlen, a helyszínen csak maga az üzlet üzemeltetője tudja megtenni.
A siker érdekében nagyon fontos az egységes megjelenés, hogy a vásárló minden esetben tudja, az üzletbe lépve mire számíthasson. Akkor nevezhetjük jónak a működést, ha az ügyfél nem tudja megkülönböztetni, hogy mintaüzletbe vagy egy átvevő üzletébe lépett-e be.
Ezért nagyon fontos az ellenőrzés, amit az átvevők általában nem szeretnek, pedig nagyon fontos a közös siker érdekében az egységes színvonal fenntartása. Minden részletre figyelni kell. A termékkör, a márkanév rendeltetésszerű használata, a külső és belső megjelenés egységessége mind-mind számít.
A franchise olyan, mint egy házasság fontos, hogy mind a két fél akarja a másikat – hangsúlyozta a szakember. De ez egy közös érdekeken alapuló házasság. Mielőtt házasságot kötünk, meg kell ismerni egymást, nem szabad elsietni a dolgot. Ismerni kell a számokat és minden más információt, ami egy megalapozott döntéshez szükséges. Hosszú időre szól, de nem örökre – az előzetes megállapodás rögzítheti azt is, hogy hány évre szerződünk, így igény esetén vita nélkül, békében el lehet válni.
Fontos a területi kizárólagosság a tapasztalatok szerint, Mandel Katalin szerint rengeteg példa van, hogy a hálózaton beüli konkurencia miatt ment végül csődbe hálózat.
A márka védelme is közös érdek, ha konkurencia, másolat jelenik meg, azt az átvevőnek is figyelni és jelezni kell.
A franchise nem az önmegvalósítás terepe, el kell fogadni azokat az elemeket is, amelyekkel nem értünk egyet. Ez okoz konfliktust, de ezt tudnunk kell, amikor vállaljuk. Nem tehetjük ki a gyerekeink fényképét, vagy találhatunk ki egyedi újdonságokat. A szabályok részletes betartása ugyanolyan kötelesség, mint a díjak befizetése. Kötelezettség a folyamatos önképzés is, akkor is, ha sokszor az átvevők azt gondolják, már mindent tudnak. A közös képzésekre elmenni nagyon fontos.
A fizetendő díjak fontosak, Mandel véleménye szerint a belépési díj nagyon fontos, ez adja meg egy hálózat értékét és biztosítja, hogy az átvevő partnerek elkötelezettek legyenek, ne „ugorjanak ki” túl hamar. Emellett létezik a royalty, más néven forgalmi jutalék, illetve van, ahol marketing díjat vagy innovációs díjat is szednek. A díj mértékét minden esetben a kitermelhető nyereség alapján érdemes meghatározni, tehát a mintaüzletek tapasztalatai alapján.
Nagyon fontos az innováció, sok hálózat nem tud megújulni, pedig enélkül természetesen ezek sem sikeresek.
Az üzlethelyiség kiválasztása is nagyon fontos a partner mellett. Ne engedjük, hogy olyan helyen nyisson üzlet, ami a koncepció szerint láthatóan nem lesz eredményesen működtethető. (A Starbucks sikerének titka azt mondják, legnagyobb részben a nagyon tudatos elhelyezkedésnek köszönhető.)

forrás: Piac&Profit, Timár Gigi

Cikkek

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Magyar Franchise Szövetség • H-1027 Budapest, Margit krt. 64/b • Telefon: +36 20 342 3342 • E-mail: titkarsag(kukac)franchise.hu