Kéthetente kedden újabb hálózatok osztják meg tapasztalataikat a koronavírus által okozott új gazdasági légkörben

A Magyar Franchise Szövetség második online konferenciáján, az AlphaZoo és a BioTech USA stratégiáját ismerték meg a résztvevők ebben az egyedi helyzetben.

Második alkalommal került megrendezésre a franchise webinar, melyen a részvétel díjmentes volt, hiszen a szövetség célja, hogy ezzel az eseménnyel is támogassa a franchise szektor szereplőit.

Az első franchise webinar alkalmával a Bubbles és a Matrackuckó osztotta meg tapasztalatait, ezúttal az AlphaZoo ügyvezető igazgatója, Zsigmond Gábor és a BioTech USA franchise igazgatója, Köles Péter tartott előadást. A főleg kiskereskedelmi szektor számára releváns konferenciának további aktualitást adott, hogy a napokban a BioTech USA felvásárolta riválisát a Scitec Nutrition étrendkiegészítőgyártót.

Mivel az AlphaZoo-t állatorvosok alapították, így a hálózatvezetők számára egyetemi tanulmányaikból adódóan, nem volt idegen a járvány. Rendelkeztek pandémiás tervvel, így az új helyzethez gyorsan tudtak alkalmazkodni.

A munkatársak számára hőmérséklet ellenőrzést vezettek be, a home office-ban dolgozó munkatársakkal pedig online kommunikálnak. Az online távmunkára való átállás felgyorsította a cégben amúgy is zajló digitalizációs fejlődést.

Üzleteik az új szabályozás mellett 15.00 óráig tarthatnak nyitva, hasonlóan más szektorokhoz itt is forgalomcsökkenés tapasztalható, különösen a pláza szektorban. A csökkenést március végén egy drasztikus növekedés előzte meg, ahogy sokan tartós élelmiszerből, így állateledelből is bevásároltak.

A vásárlók egy része szkeptikus a jelenlegi helyzettel kapcsolatban, sokan nem viselnek maszkot vagy tartanak távolságot az üzletbe lépéskor, emiatt külön felhívóanyagokat helyeztek el és elindult a plexifalak installációja is, hogy ezzel is védjék az alkalmazottakat, illetve a vásárlókat a fertőzéstől.

A partnerek részéről nem tapasztaltak royalty változtatásra igényt, ahol viszont lehetőség volt rá ott közösen tárgyaltak az üzletek bérleti díjának csökkentéséről.

A jelenlegi helyzetből adódóan, a cég webshopjában a megrendelések aránya a korábbi többszörösére nőtt.

A BioTech USA még a helyzet elején tapasztalta a szektorra jellemző általános logisztikai problémákat, ezt viszont gyorsan át tudták hidalni. Főleg étrendkiegészítőket forgalmaznak, melyek között a nagy kiszerelésű vitaminkészítmények forgalma a többszörösére nőtt az utóbbi időszakban.

A határlezárásokból adódóan jelentős export visszaesést tapasztaltak, de üzleteik élelmiszerboltként üzemelnek, így a jelenlegi környezetben is nyitva tudtak maradni. A plázákban tapasztalható a legnagyobb visszaesés, a hipermarketek és utcai egységek kisebb forgalomcsökkenéssel tudnak tovább üzemelni.

Hasonlóan az AlphaZoo-hoz a BioTech USA is információs kampányokba kezdett a fogyasztók tájékoztatása érdekében. Így a megváltozott nyitvatartásról és korosztálybeli korlátozásokról online, Facebookon, weboldalon, Instagram oldalakon, törzsvásárlói csoportokban és hírlevelekben is tájékoztatást nyújtanak.

A cég vezetői minden költségforrást megvizsgáltak és minden nem létszükségletű szolgáltatást befagyasztottak, ez főleg a marketing költségekben biztosított jelentős tartalékot a hálózat számára. Ugyanez a költségcsökkentő tendencia figyelhető meg más hálózatoknál is. A csökkentések ellenére a széleskörű elbocsátásokat el tudták kerülni.

A rendezvény levezetője, dr. Mandel Katalin az online értékesítés térnyeréséről beszélt. Szerinte a jelenleg kialakult helyzet még jobban felgyorsítja az online vásárlások növekedését, egyre többen már csak itt fognak termékeket keresni az üzletekbe történő látogatás helyett.

"