Know-how

A KNOW-HOW MEGHATÁROZÁSA
(részlet a Franchise vállalkozás c. könyvből - szerző: dr. Mandel Katalin)

Know-how (1)

A "know-how" nem szabadalmaztatott tapasztalati információk olyan csomagját jelenti, amely a gyakorlat és a Franchise Rendszergazda ellenőrző vizsgálatának eredményeként jön létre és amely titkos (2), értékkel bíró (3) és azonosított (4).

Titkos (2)

A "titkos" annyit jelent, hogy a know-how, mint a komponensek pontos elrendezésének és összeillesztésének együttese, nem általánosan ismert, vagy könnyen hozzáférhető; nem korlátozott egy szűk értelemben arra, hogy a know-how minden egyes komponensének teljesen ismeretlennek és hozzáférhetetlennek kell lennie a Franchise Rendszergazda üzleti vállalkozásán kívül.

Értékkel bíró (3)

Az "értékkel bíró" azt jelenti, hogy a know-how olyan információt tartalmaz, amely fontos a termék vagy a szolgáltatás nyújtásának végfelhasználó részére történő értékesítéséhez, és különösen olyat, amely a termék feldolgozására vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos, a fogyasztóval való foglalkozás módszerére, az ügyvitelre és a pénzügyi menedzsmentre vonatkozik; a know-how-nak hasznosnak kell lennie a Franchise Vállalkozó részére azáltal, hogy a szerződés aláírásának idején alkalmas a Franchise Vállalkozó versenyhelyzetének kihasználására, különösen azáltal, hogy javítja a Franchise Vállalkozók teljesítményét, illetve segíti őket abban, hogy új piacon jelenjenek meg.

Azonosított (4)

Az "azonosított" azt jelenti, hogy a know-how-nak egy megfelelően tömör módon írásban rögzítettnek kell lennie, lehetővé téve annak ellenőrzését, hogy az kielégíti-e a titkosság és értékes tartalom kritériumát; a know-how leírása a franchise szerződésben, vagy egy különálló dokumentumban ismertethető, vagy bármilyen más, megfelelő formában rögzíthető.

*  *  *

A franchise a maga működésében, a know-how szigorú átadásával, a betanítással, folyamatos képzéssel egy igazi adaptációs stratégia. Örvendetes tény, hogy Magyarországon sok külföldi hálózat van jelen és egyre több magyar hálózat lépi át az országhatárt és terjeszkedik külföldön tanulva és tovább adva a vállalkozás, vállalkozásalapítás művészetét.

A franchise önmagában még nem garancia a sikerre, a sikerhez szükséges tényezőket figyelembe kell venni ahhoz, hogy a lehető legkisebbre csökkentsük az esetleges kudarc kockázatát. A rendszergazda nem csupán „átad" egy terméket vagy szolgáltatást a franchise átvevőnek.
Az Európai Etikai Kódex szerint át kell adnia a jogokat a márkanév használatára vonatkozóan, úgyszintén a többi megkülönböztető jelzést illetően, amiről a fogyasztó azonosítani tudja a terméket.
Továbbá biztosítania kell a tapasztalatból származó tudást, a know-how-t, a technikai és kereskedelmi módszereket és folyamatokat. Ennélfogva egy átfogó üzleti tudást képes nyújtani az átvevő számára, aki ennek birtokában nagy magabiztossággal léphet be a hálózatba.

"