Előnyök-hátrányok

A FRANCHISE ELŐNYEI - HÁTRÁNYAI
(részlet a Franchise vállalkozás c. könyvből - szerző: dr. Mandel Katalin
II. fejezet "Tanácsok /leendő/ franchise átvevők számára")

Mi adja az alapvető motivációt egy franchise hálózathoz való csatlakozáshoz? A franchise-ban az átvevő nemcsak egy ismert márkanevet és egységes arculatot vesz át, hanem a rendszergazda kidolgozott üzleti modelljét, tapasztalatát, tudását, valamint hírnevét. Ez valódi garanciát jelent.

A franchise egy üzleti tevékenység, ebből következik, hogy minden tudást, erőfeszítést az Ön oldalára kell állítani, mert mindenekelőtt Ön az, akin a vállalkozás sikere nyugszik. Mert Ön az, aki minden reggel ott áll az üzletben, és mosolyog, ezt a rendszergazda nem teheti meg Ön és munkatársai helyett. Bármi legyen az, amiért kiválasztotta a hálózatot, semmi nem helyettesítheti az Ön lelkesedését. Amennyiben Ön nem kíván személyesen dolgozni az adott üzletben, számoljon azzal, hogy folyamatos ellenőrzés nélkül üzlete nem lesz sikeres!

Amennyiben egy franchise hálózathoz csatlakozik, a rendszergazda tájékoztatja a beszerzendő engedélyekről, feltételekről és segít, hogy minden az üzlet elindításához szükséges papír rendelkezésre álljon.
Egy saját üzlet indításánál, meghatározó szempont a helyszín kiválasztása, hiszen nagyon fontos az ideális elhelyezkedés. Ebben is segítséget kapnak a franchise hálózathoz csatlakozók a rendszergazdától. Magyarországon számos hálózat biztosítja az üzlethelyiséget átvevői számára.

Ha a Rendszergazda nem is ajánl üzlethelyiséget, abban az esetben is megosztja tapasztalatát, hogy a kiválasztott hely megfelel-e a koncepciónak.


A franchise előnyei

  1. a sikeres üzleti koncepció átvétele lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat,
  2. az átvevő viszonylag alacsony tőkebefektetéssel használhat egy már bevezetett és ismert márkanevet,
  3. a rendszergazda segíti az üzlet megnyitását,
  4. az átvevő a franchise hálózatban jobb vásárlási feltételeket kap a beszállítóktól,
  5. az átadó nem csak betanítást biztosít franchise partnerének, de folyamatos segítségnyújtást, további képzéseket is,
  6. a bevezetett márkanév használata különböző előnyökhöz juttatja használóját, a franchise átvevőt,
  7. a rendszergazda folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat,
  8. az üzlethelyiségek külső megjelenése és belső berendezése előre megtervezett, meghatározott, így ezzel az átvevőnek nem kell foglalkoznia,
  9. a franchise hálózathoz csatlakozó a rendszergazda által bevezetett újdonságokat, kutatási eredményeket, termék-innovációt, valamint szolgáltatásokat is élvezheti,
  10. az átvevő függetlenül működteti saját üzletét, egy nagyobb, biztonságot nyújtó hálózathoz csatlakozva.


A franchise hátrányai

  1. különböző díjak fizetésével jár (belépési díj, royalty, marketing díj stb.),
  2. nincs teljes vállalkozói függetlenség, szabadság,
  3. nem valósíthatja meg saját elképzeléseit,
  4. a rendszergazda problémái, helytelen döntései, kihatással vannak az Ön üzletére is.
  5. a hálózat más egységeinek nem megfelelő működése az Ön egységére is negatívan hathat.

 

"